STANDARDY OCHRONY OSÓB MAŁOLETNICH
STANDARDY OCHRONY OSÓB MAŁOLETNICH
WróćStandardy ochrony osób małoletnich
ZAMEK UNIEJÓW I DOM PRACY TWÓRCZEJ
wersja skrócona dla dzieci
Drogi Młody Gościu,
cieszymy się z Twojej obecności w naszym Hotelu. Twoje bezpieczeństwo jest dla
nas najważniejsze. Oto najważniejsze zasady:
- jeśli dzieje się coś złego, co Cię niepokoi – zgłoś to natychmiast
pracownikowi Hotelu; - jeśli Tobie lub innemu dziecku dzieje się krzywda – zgłoś
to natychmiast pracownikowi Hotelu; - staraj się poruszać po Hotelu z rodzicami lub opiekunami;
- jeśli się zgubisz lub potrzebujesz pomocy, zgłoś się do najbliższego
pracownika Hotelu; - kartę do pokoju trzymaj w bezpiecznym miejscu i nie udostępniaj jej
nikomu obcemu; - nikomu nie wolno Cię krzywdzić, w jakikolwiek sposób;
- nikomu nie wolno na Ciebie krzyczeć ani stosować wobec Ciebie
przemocy; - nikomu nie wolno bez zgody Twojej i Twoich rodziców lub opiekunów
robić Ci zdjęć oraz nagrywać filmów; - nikomu nie wolno nawiązywać z Tobą jakichkolwiek relacji romantycznych
i fizycznych; - nikomu nie wolno proponować Ci alkoholu, papierosów ani nielegalnych
substancji ani używać ich w Twojej obecności; - pracownicy Hotelu mogą kontaktować się z Tobą wyłącznie w czasie pracy
i w związku z ich pracą; - nikomu nie wolno zachowywać się w Twojej obecności niewłaściwie,
używać wulgarnych słów, gestów lub żartów oraz obrażać kogokolwiek; - jeśli osoba nieznajoma próbuje z Tobą rozmawiać lub coś Ci proponuje,
natychmiast poinformuj rodziców/opiekunów lub pracownika Hotelu.
Jeśli masz jakieś pytania lub potrzebujesz pomocy, zawsze możesz
zwrócić się do nas w dowolnej formie!
STANDARDY OCHRONY OSÓB MAŁOLETNICH
ZAMEK UNIEJÓW I DOM PRACY TWÓRCZEJ
§ 1. Cel
Mając na uwadze konieczność zapewnienia osobom małoletnim należytej ochrony w trakcie ich
pobytu w obiekcie hotelarskim – ZAMEK UNIEJÓW I DOM PRACY TWÓRCZEJ
mieszczącym się pod adresem: ul. Zamkowa 2 99-210 Uniejów, którego zarządcą jest DPT
ACTIVE PLUS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Uniejowie (KRS:
0001115764), dalej także jako „Spółka” lub „Hotel”, wprowadzone zostają niniejsze „Standardy
ochrony osób małoletnich”, zwane dalej także „Standardami”.
§ 2. Zasady ogólne
- Hotel prowadzi swoją działalność z poszanowaniem praw człowieka, w szczególności praw
Dzieci jako osób szczególnie narażonych na niebezpieczeństwo oraz wrażliwych
na krzywdę. - Hotel potwierdza, iż podejmuje wszelkie starania, by jego działalność cechowała się
społeczną odpowiedzialnością i nakierowana była na promowanie pożądanych postaw
społecznych. - Hotel podkreśla wagę prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania organów ścigania
o każdym przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę
Dziecka. - Hotel potwierdza, iż podejmuje działania mające na celu edukację Personelu w zakresie
okoliczności wskazujących, że Dziecko może być krzywdzone oraz w zakresie sposobów
niezwłocznego i adekwatnego reagowania na takie sytuacje. - Standardy mają zastosowanie do wszystkich Dzieci. Zastosowanie Standardów w zakresie
dotyczącym Dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi odbywać będzie się każdorazowo z uwzględnieniem ich szczególnych
potrzeb.
§ 3. Definicje
- Dziecko – każda osoba fizyczna poniżej 18 roku życia;
- Krzywdzenie Dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę
Dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka Personelu, w szczególności (lecz nie
wyłącznie) przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, np. zgwałcenie (art.
197 kodeksu karnego, dalej „k.k.”), seksualne wykorzystanie niepoczytalności i bezradności
(art. 198 k.k.), seksualne wykorzystanie zależności lub krytycznego położenia (art. 199 k.k.),
seksualne wykorzystanie osoby poniżej 15 roku życia (art. 200 k.k.), grooming (uwiedzenie
małoletniego za pomocą środków porozumiewania się na odległość – art. 200a k.k.); - Opiekun Dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji Dziecka (w szczególności jego
rodzic lub inny opiekun prawny) lub osoba upoważniona do opieki nad Dzieckiem podczas
pobytu w Hotelu przez osobę uprawnioną do reprezentacji Dziecka (w szczególności
upoważniony wychowawca, trener itp.); - Personel – ogół osób zatrudnionych w Spółce na podstawie umowy o pracę oraz osób
świadczących usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej (w tym umowy zlecenia), a także
wolontariuszy; - Spółka – DPT ACTIVE PLUS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Uniejowie; - Standardy – Standardy ochrony osób małoletnich w Hotelu.
2
§ 4. Bezpieczne relacje między Personelem a Dzieckiem, w tym zachowania
niedozwolone wobec Dzieci
- Podstawową zasadą wszystkich działań podejmowanych przez Personel jest działanie dla
dobra Dziecka. - Personel traktuje Dziecko z należytym szacunkiem, uwzględniając jego godność i potrzeby.
Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec Dziecka w jakiejkolwiek formie. - Personel jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z Dzieckiem
i każdorazowego rozważenia, czy działanie wobec Dziecka jest adekwatne do sytuacji,
bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych Dzieci. - Personel zobowiązany jest działać w sposób transparentny dla innych, aby zminimalizować
ryzyko błędnej interpretacji jego zachowań. - W relacjach z Dziećmi Personel zobowiązany jest zachowywać cierpliwość. Personel
zobowiązany jest słuchać uważnie Dzieci i udzielać im odpowiedzi adekwatnych do ich
wieku i zaistniałej sytuacji. - Niedopuszczalnym jest zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie Dziecka.
Niedopuszczalnym jest także krzyk na Dziecko – za wyjątkiem sytuacji uzasadnionej
względami bezpieczeństwa Dziecka lub osoby trzeciej. - Zakazane jest ujawnianie informacji wrażliwych dotyczących Dziecka wobec osób
nieuprawnionych. Zakaz ten obejmuje wizerunek Dziecka, a także informacje o jego
sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej. - Podejmując decyzje dotyczące Dziecka, Personel zobowiązany jest poinformować je o tym,
starając się wziąć pod uwagę jego uzasadnione oczekiwania. - Personel zobowiązany jest do poszanowania prawa Dziecka do prywatności. Jeśli konieczne
jest odstąpienie od zasady poufności w celu ochrony Dziecka, Personel zobowiązany jest
wyjaśnić Dziecku ten fakt jak najszybciej w sposób dla niego zrozumiały. - Członek Personelu zobowiązany jest do zadbania o to, aby być w zasięgu wzroku lub słuchu
innych członków Personelu, kiedy prowadzi jakąkolwiek aktywność z Dzieckiem.
W wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, kiedy członek Personelu musi pozostać
z Dzieckiem sam na sam, zawsze zobowiązany jest powiadomić o tym innego członka
Personelu, informując go o miejscu, w którym będzie przebywać wraz z Dzieckiem. - Zakazane jest zachowywanie się w obecności Dziecka w sposób niestosowny. Obejmuje
to w szczególności używanie wulgarnych słów oraz gestów, a także wykorzystywanie wobec
Dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (przykładowo: zastraszanie, przymuszanie,
groźby). - Personel zobowiązany jest do zapewnienia Dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w danej
sytuacji mogą o tym powiadomić Personel, oczekując odpowiedniej reakcji i/lub pomocy. - Zakazane jest nawiązywanie z Dzieckiem jakichkolwiek relacji uczuciowych lub
seksualnych, a także składanie jakichkolwiek propozycji o nieodpowiednim charakterze.
Zakazane jest także udostępnianie Dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez
względu na ich formę. - Zakazane jest utrwalanie wizerunku Dziecka dla potrzeb prywatnych.
- Zakazane jest proponowanie Dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych oraz wszelkich
innych nielegalnych substancji, a także używanie ich w obecności Dzieci. - Niedopuszczalne jest jakiekolwiek działanie przemocowe wobec Dziecka.
- Kontakt z Dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć
wyłącznie celów mieszczących się w zakresie obowiązków Personelu. W szczególności
zakazane jest zapraszanie Dziecka do swojego miejsca zamieszkania, a także spotykanie się
z nim poza godzinami pracy. Zakazane są także kontakty z Dziećmi poprzez prywatne
kanały komunikacji.
§ 5. Identyfikacja Dziecka przebywającego w Hotelu i jego relacji w stosunku do osoby
dorosłej, z którą przebywa w Hotelu
3
- Przyjmując Dziecko na pobyt w Hotelu zawsze kiedy jest to możliwe i zasadne, należy
dokonać identyfikacji Dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w Hotelu. - Przeprowadzenie identyfikacji Dziecka przez Personel recepcji jest obowiązkowe
w sytuacjach nietypowych i podejrzanych, wskazujących, że istnieje ryzyko krzywdzenia
Dziecka. - W celu identyfikacji Dziecka i jego relacji w stosunku do osoby, z którą przebywa w Hotelu,
Personel zobowiązany jest do:
1) zapytania o tożsamość Dziecka oraz o relację Dziecka w stosunku do osoby, z którą
przybyło do Hotelu lub w nim przebywa. W tym celu Personel zobowiązany jest do
poproszenia o dokument tożsamości Dziecka oraz dokument potwierdzający, że osoba
dorosła jest uprawniona do sprawowania opieki nad Dzieckiem w Hotelu.
W przypadku braku dokumentu tożsamości, Personel zobowiązany jest o poproszenie
o podanie danych Dziecka (imię, nazwisko, adres, numer PESEL);
2) w przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo Dziecka i osoby
dorosłej, Personel zobowiązany jest do zapytania o relację osobę dorosłą oraz Dziecko;
3) jeżeli osoba dorosła nie jest osobą uprawnioną do reprezentacji Dziecka, Personel
zobowiązany jest do poproszenia osoby dorosłej o okazanie dokumentu
potwierdzającego zgodę przedstawiciela ustawowego Dziecka na wspólny wyjazd
osoby dorosłej z Dzieckiem;
4) jeżeli osoba dorosła nie posiada dokumentu, o którym mowa w pkt. 3) powyżej,
Personel zobowiązany jest do poproszenia o numer telefonu osoby uprawnionej
do reprezentacji Dziecka, aby zadzwonić i potwierdzić przebywanie Dziecka w Hotelu
z obcą osobą dorosłą za wiedzą i zgodą przedstawiciela ustawowego Dziecka. - W przypadku braku współpracy ze strony osoby dorosłej w zakresie procedury opisanej
w ust. 1-3 powyżej, Personel zobowiązany jest wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu
Dzieciom korzystającym z Hotelu bezpieczeństwa i obowiązek taki wynika z przepisów
prawa powszechnie obowiązującego. - Od momentu kiedy pojawi się wątpliwość co do relacji Dziecka i osoby dorosłej – zarówno
Dziecko, jak i osoba dorosła powinni być pod stałą obserwacją Personelu i nie pozostawać
sami. - Dyrektor Hotelu lub osoba przez niego w tym celu wyznaczona przejmuje rozmowę z
podejrzaną osobą dorosłą w celu uzyskania dalszych wyjaśnień, a także podejmuje decyzję
o ewentualnym zawiadomieniu Policji. - W przypadku, gdy członek Personelu jest świadkiem nietypowej lub podejrzanej sytuacji,
powinien on niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie Dyrektora Hotelu lub osobę przez
niego w tym celu wyznaczoną, która podejmuje decyzję o podjęciu odpowiednich działań.
§ 6. Reagowanie w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro Dziecka
znajdującego się na terenie Hotelu jest zagrożone; odpowiedzialność za składanie
zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę Dziecka oraz
zawiadamianie sądu opiekuńczego
- Personel w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka i oznaki
krzywdzenia Dziecka. - Personel zobowiązany jest niezwłocznie poinformować Dyrektora Hotelu lub osobę przez
niego w tym celu wyznaczoną o każdym podejrzeniu krzywdzenia Dziecka. - Interwencja prowadzona jest przez Dyrektora Hotelu lub osobę przez niego w tym celu
wyznaczoną, chyba że w danym przypadku wystarczające będzie w tym zakresie działanie
innego członka Personelu. - Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia Dziecka występuje w szczególności wtedy, gdy:
1) Dziecko ujawniło Personelowi fakt krzywdzenia;
2) Personel zaobserwował fakt krzywdzenia;
3) Dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia);
4
4) Opiekun Dziecka lub osoba trzecia zgłosi Personelowi fakt krzywdzenia Dziecka.
- W przypadku podejrzenia krzywdzenia Dziecka przez inne Dziecko przebywające w Hotelu
(np. w ramach wyjazdów grupowych) należy niezwłocznie – niezależnie od innych
podjętych działań – zawiadomić osoby dorosłe, z którymi Dzieci przebywają w Hotelu. - W razie podejrzenia, że Dziecko doświadcza ze strony innego Dziecka przemocy fizycznej
lub psychicznej, osoba interweniująca zobowiązana jest złożyć zawiadomienie o możliwości
popełnienia przestępstwa lub zawiadomić właściwy sąd rodzinny. - W przypadku podejrzenia krzywdzenia Dziecka przez Opiekuna Dziecka lub osobę, z którą
Dziecko przebywa w Hotelu:
1) w formie przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego i/lub kiedy
zagrożone jest życie lub zdrowie Dziecka – osoba interweniująca zobowiązana jest
zadbać o bezpieczeństwo Dziecka, zwłaszcza poprzez odseparowanie Dziecka
od Opiekuna Dziecka lub osoby z którą przebywa podejrzewaną o krzywdzenie oraz
zawiadomić Policję pod numerem telefonu 112 lub 997;
2) w formie innych przestępstw – osoba interweniująca zobowiązana jest powiadomić
Policję, składając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa;
3) w formie jednorazowej innej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie),
przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych
niepokojących zachowań (np. krzyk, niestosowne komentarze) – osoba interweniująca
zobowiązana jest zadbać o bezpieczeństwo Dziecka oraz przeprowadzić rozmowę
z Opiekunem Dziecka/osobą z którą przebywa podejrzewaną o krzywdzenie;
w przypadku zachowań powtarzających się, osoba interweniująca zobowiązana jest
powiadomić Policję, właściwy ośrodek pomocy społecznej lub właściwy sąd rodzinny. - W przypadku powzięcia przez członka Personelu podejrzenia, że Dziecko jest krzywdzone
przez osobę trzecią (w tym członka Personelu):
1) w formie przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego i/lub kiedy
zagrożone jest życie lub zdrowie Dziecka – osoba interweniująca zobowiązana jest
zadbać o bezpieczeństwo Dziecka, zwłaszcza poprzez odseparowanie Dziecka
od osoby podejrzewanej o krzywdzenie oraz zawiadomić Policję pod numerem telefonu
112 lub 997;
2) w formie innych przestępstw – osoba interweniująca zobowiązana jest powiadomić
Policję, składając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa;
3) w formie jednorazowej innej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie),
przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych
niepokojących zachowań (np. krzyk, niestosowne komentarze) – osoba interweniująca
zobowiązana jest zadbać o bezpieczeństwo Dziecka oraz przeprowadzić rozmowę
dyscyplinującą z osobą podejrzewaną o krzywdzenie; w przypadku powtarzających się
zachowań członka Personelu – Spółka zobowiązuje się zakończyć współpracę z taką
osobą. - W sytuacji podejrzenia krzywdzenia Dziecka należy uniemożliwić Dziecku oraz osobie
podejrzewanej o krzywdzenie Dziecka oddalenie się z Hotelu. - W uzasadnionych przypadkach można dokonać obywatelskiego zatrzymania osoby
podejrzewanej o krzywdzenie Dziecka. - W każdym przypadku należy bezwzględnie zadbać o bezpieczeństwo Dziecka. Dziecko
powinno przebywać pod opieką członka Personelu do czasu przyjazdu Policji. - W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa,
w wyniku którego doszło do kontaktu Dziecka z materiałem biologicznym sprawcy,
Personel w miarę możliwości zobowiązany jest nie dopuścić, aby Dziecko umyło się oraz
jadło/piło do czasu przyjazdu Policji. - Każdorazowo należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz inne istotne dowody
(np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i przekazać je na wniosek uprawnionych organów
władzy publiczne.
5
- Osoba interweniująca zobowiązana jest sporządzić notatkę służbową ze zdarzenia oraz
podjętych działań. - Po zakończeniu interwencji należy każdorazowo opisać zdarzenie w ewidencji zdarzeń
zagrażających dobru Dziecka. Ewidencję zdarzeń zagrażających dobru Dziecka prowadzi
Dyrektor Hotelu lub osoba przez niego wyznaczona w tym celu.
§ 7. Zatrudnianie osób do pracy z Dziećmi, przygotowanie Personelu do stosowania
Standardów
- Wszyscy członkowie Personelu muszą być bezpieczni dla Dzieci. Zasada określona
w zdaniu poprzedzającym oznacza w szczególności, lecz nie wyłącznie, że historia
zatrudnienia członka Personelu wskazywać musi, że w przeszłości osoba taka nie
skrzywdziła nigdy żadnego Dziecka. - Każdy członek Personelu podlega obowiązkowemu sprawdzeniu w Rejestrze Sprawców
Przestępstw na Tle Seksualnym. - Każdy członek Personelu zobowiązany jest złożyć oświadczenie o:
1) niekaralności w zakresie czynów przeciwko Dziecku oraz o nietoczeniu się wobec
niego jakiegokolwiek postępowania o czyn przeciwko Dziecku;
2) zapoznaniu się ze Standardami. - Osobą odpowiedzialną za przygotowanie Personelu do stosowania Standardów jest
Dyrektor Hotelu lub osoba przez niego w tym celu wyznaczona. Przygotowanie, o którym
mowa w zdaniu poprzedzającym, obejmuje w szczególności udzielanie odpowiedzi na
pytania członków Personelu dotyczące stosowania Standardów.
§ 8. Przegląd i aktualizacja Standardów
Spółka dokonywać będzie przeglądu (oceny) Standardów co najmniej raz na dwa lata, licząc
od daty wejścia w życie Standardów oraz ich aktualizacji każdorazowo w przypadku
stwierdzenia takiej konieczności, w szczególności uzasadnionej zmianą przepisów prawa
powszechnie obowiązującego lub potrzebami praktyki działania Standardów.
§ 9. Postanowienia końcowe
- Standardy wchodzą w życie z dniem 15 sierpnia 2024 roku.
- Spółka udostępnia Standardy na stronie internetowej, w recepcji Hotelu oraz wywiesza je
w miejscu powszechnie przyjętym do zamieszczania ogłoszeń – w wersji zupełnej oraz
skróconej, przeznaczonej dla Dzieci. Wersja skrócona zawiera informacje istotne dla
Dzieci.
Zapytaj o pakiet
Skontaktuj się z nami